Sunday, August 12, 2012

BREAST FEED... Giving Birth to Sumayya.... My story 2.0..

Yo. Selepas je entry aku di sini... maka 'esok' yg aku maksudkan tu dtg juge. Penat nuks ... dah ade 2 org anak ni... Bile penat...asyik rase cam nak nangis semedang.... Hieee..........................Xpe Xpe.. tu tangisan keinsafan namenye.. Insaf dari buat anak di masa2 tedekat.

Skrg ni tiap kali aku call aaron nak ngadu psl perangei anak2 dia kat kmpg ni perbualan aku pasti akan jadik begini:

Aku : Hello abang.. Abg tgk la anak abg ni! mengamukkkk x tentu  pasal....
Aaron : Haaa? Anak yg mane satu?

Haih... Dulu kalo anak wat hal, x susah sgt nak komplen sbb mmg sorang tu je saspek utama.

Dah, nuff merepek. Seperti yg dijanjikan aku nak citer pasal ke'struggle'an seorg manusia yg bernama 'aku' utk mem Breast feed baby dlm keadaan inverted nipple.

OK sblm aku becrita lebey lanjut bekenaan dgn nipple, suke utk aku warning pada sesape yg befikir aku berniat lagho menulis seswatu yang mengaibkan diri senirik, maka suke lah kirenye aku nak bagitaw, bkn kepala otak aku yg sbnrnye2 lagho. Kalo kamu membace dgn niat mengaibkan, maka aib lah ia. Kalo dgn niat ingin menambah ilmu dan bekongsi pengalaman, maka elok lew jadiknye. 
Yg lelaki puler, jgn nak berlagak baek dgn mengatakan,
 "Woww.. selaku seorang lelaki sejati, membaca seswatu berkenaan dgn payudara wanita mmg agak terlampau tapi sbnrnye ia agak megujakan.... " 
Woihhh..entry ni sbnrnye penuh dgn kata-kata pujangga dan keilmuan. Kalo ko rase cam lucah, gi tukar profession jadik perogol besiri. Nah hambek..! kaunseling kerjaya free aku bagik. 
Heeeee...... time2 puasa ni, mudah benar aku nak tejebak dlm arena pencarutan extreme.

Baiklah kwn2, sbrnye masa aku branak 1st dulu, aku langsung x direct BF anak aku. Hasil susuan dtg drpd pengepaman dan juger formula. Time kat spital lagi Paed dah sound, kalo 100% pam langsung x bagi baby hisap, mmg susu akan cpt kering. Sbb hisapan dari baby tu merangsang otak utk mengeluarkan lebih byk susu. Kalo pam semata2, means kite force susu utk kuar and slalunye lps hbs pantang je dia akan kering. Aku wat 'kering' je time dia nasihat tu. Makanye, mmg betul itulah yg terjadi. Elok je aku start keje lps hbs pantang, terus keringggg. Aku pam nak dpt setengah aun pun jerih.

Bersalin Sumayya ni aku besyukur ... Dgn beberape inisiatif Alhamdulillah..Hari ketiga aku kat spital lagi, nurse cube tlg aku BF anak aku. Dia ajar camane nak sumbat juger nipple yg tak brape nan ado kemulut Sumayya. 1st time cube menjadik! Then nurse tu suh plak aku bli nipple shield. Jenuh jgk la aku duk explain kat aaron ;

Aku : Bang tolong belikan nipple shield.
Aaron: Haa? nipple shell?
Aku : Nipple shield.
Aaron : Nipple SHELL???
Aku : nipple.... 'S'.'H'.'I'.'E'.'L'.'D'........!!!!

Munken iniew yg berada dibayangan beliau....

Haaa.. yang dia ni pakei mmg la SHELL kannnnnn..... Sbb tu name beliau LITTLE MERMAID. 
Cer kalo aku yg pakei? Hmm.. Si Dugong bunting yang desperate?? Sedeyhhhh.

Bagi yg x tau cane rupe nipple shield yg sebenarnye, cani ye rupe bentuk dia:


Memula aku x yakin langsung ia mampu membantu aku utk BF anak aku. Coz masa branak 1st dulu, ade juger beli nipple shield tapi jenama NUK punye dan ia agak keras. Mmg x membantu langsung. Tapi kali ni aaron belikan aku yg sebijik mcm gamba ni. Ia lembut dan nipis juge senang melekap utk baby hisap. Penah skali aku terus salotip je benda ni kat dada. Senang. Ni jenama Fiffy x silap. Murah je pun tapi mmg amat membantu ye kwn2. Jadik dikesempatan iniew, aku ingin mengucapkan ribuan syabas dan trima kasih kpd pencipta nipple shield di sluruh dunia, I owe you one. Kalo kamu agak2 sesak nak duit kopi ujung bulan, call la, stakat nak hulor 5inggit ape dehal.....

Memula pakei benda ni, Sumayya mampu BF skjp tapi sbbkan susu pun x byk lagi time tu, dia just hisap kosong je. Air susu cume kuar 2-3 titik kat shield tu tapi nipple dah bejaya kuar ckit kerana hisapan dia. So nurse suh try bagi direct plk. Bermula dari situlah pengalaman aku menyusukan anak secara direct bermula. Rase bangga kembang kempis idong aku seketika. Cam aku sorg leh BF anak sendirik dlm dunia ni. Haa. sampei gitu skali... Propa lebey....ingat ko azwan ali? Eh tetibe.

So the next day, di waktu tengahari secara spesifiknye, nurse masuk lagi bilik aku bwk masuk baby dlm bilik. Time tu aku sorg2. Xde sape2 teman. Nurse suh aku BF baby sendiri. Eh, tapinye kali ni, aku x bejaya BF sumayya langsung.. Aku fikir munken teknik aku salah kot... langsung xleh 'sangkut' kat mulut dia. Rupe2nye.. breast dah mule bengkak susu.... So bahagian ariola tu dah jadik keras. Susah utk aku sumbatkan bahagian tu ke mulut dia. So aku just riba dia yg tgh tido dah x lame pastu aku suh nurse bwk Sumayya pegi nurseri smula utk minum susu botol. Ye aku taw, mmg aku x ckup brusaha pada waktu itu. Tgh sakit pun satu hal.. Eh, alasannn disitu..... huhu...

Then ptg ckit lagi, Doc ratna masuk bilik ditemani sorg nurse. Beliau check dada aku, "Hah! daa bengkak laaa... nanti awak blh demam ni.. saye penah ade patient bengkak susu sampei tahap saye kena operate breast dia utk keluarkan ketulan yang tesumbat dlm breast dia tu.. awak x blh biarkan ni... awak kena suruh jgk baby awak hisap or kalau awak tahan nak pam, awak kena pam cpt." Hoih...! begetar jap dada ini tatkala mendengar ayat "operate breast" tesebut. Doc Ratna cpt2 suh nurse usung baby masuk smula ke bilik aku and dia juge menyuruh nurse tersebut membawa masuk Syringe. Ape itu syringe kwn2??

Haa... perkenalkan.. ini ialah Syringe...... dan beliau juge amat tekenal dikalangan penagih dadah (aku wat lawak buduh....)

Ni dia Syringe tersayang Oo baby i love u...

Korang pasti tebayang Doc ratna akan pacak benda alah ni di dada aku kan..? Muahahahah....! Takkk la.. Aku saje drama lebey. Mmg dia suh nurse bwk masuk syringe tapi syringe tanpa jarum la dan bahagian runcing tempat masuk jarum tu dipotong oleh nurse tesebut. Biar dia belobang didepan. So ape Doc ratna buat dgn syringe belobang tesebut? Haaa.. yang ni drama ckit...

Tatkala breast sedang membengkak, Doc Ratna angkat baby Sumayya yg tgh tido (time tu Sumayya dah start kena kuning... Sememangnye baby yg kena kuning dia akan jadi malas.. asyik tidooo semedang... dah ketaq kepala lutut lapar baru dia nangis nak susu..), so doc angkat sumayya and suakan mulut dia di nipple sebelah kanan, sementara si nurse tu pula tekapkan syringe belubang tesebut di nipple sebelah kiri dan tarik picu syringe supaya nipple itu terkluar dari breast yg sedang membengkak dan mengeluarkan susu. Bile breast sebelah kiri dirangsang utk pengeluaran susu, secara otomatik breast sebelah kanan pun akan menitikkan susu juger. Thats why doc suakan mulut sumayya di breast sebelah kanan dgn harapan bile sumayya dpt rase air susu, dia akak hisap. 

Hieee.. mslhnye sumayya buat donno jerrrr... Tido je la yg kamu pikir ye sumayya.... Sampei 1 tahap aku daa x tahan, dah la syringe tesebut menarik nipple aku dgn sakit skali, doc plk bile tgk baby xmo hisap, dia tekan dan tarik puler nipple tu pakei jari demi memaksa supaya ia terkluar dan menitikkan susu. Mmg aku x sparuh menjerit puler kannnn..."Stoppppppp....!" aku kate kpd beliau...

"Nah, awak simpan syringe ni. Sampei umah nanti, awak slalu la ye pakei syringe ni utk kuarkan puting awak tu.. Mmg sakit ckit... tapi memula ni je... kalau awak btl2 nekad nak BF anak awak, awak mesti boleh..." kate Doc Ratna PENUH semangat...
"OK. Balik umah nanti saye cube pakei syringe ni.." Kate aku pada dia puler PENUH dgn penipuan dan pendustaan nan kekal abadi.....

Tapi aku bersyukur.. munken kerana aku dah niat dgn penuh keikhlasan dan tawaduk utk mem breast feed anak aku(hamboihh ayat..), Alhamdulillah.. dikurniakan anak yg berusaha dgn ikhlas dan tawaduk juger utk minum secara BF. Dgn berpandukan air susu yg mengalir didada mama, Sumayya mmg bijak mencari dimana punca mata air  yg x berapa nak hado itu utk utk dihisap. Dan akhirnye, aku rase cam dah bejaya ckit utk menjadi 'mama yg sempurna' bile dpt BF baby sendiri. Bukan aku nak kate, org lain yg xleh BF tu x sempurna. Tp secara jujur, masa aku x BF shafy dulu, aku cam rase ade kekurangan. Tapi aku masih bersyukur.. ade hikmah disebalik stiap sesuatu. Bile dah leh BF ni, aku lebey menghargai saat2 mem BF tesebut. Eh ntah aku aku ckp ni aku pun xtaw. Daa la...Abes modal dah aku nak menayep. Aku akhiri entry aku dgn ucapan Selamat melipat kain & Salam Ramadhon...... And in case kalo next entry aku publish 20 bulan dari skrg so aku nak wish Selamat Hari Raya in advance.... babaih...















No comments:

Post a Comment