Sunday, March 6, 2011

Non-fat Prawn cooked with Bird Pepper (muahahaha!)

Baiklah tuan-tuan dan puan-puan.
Hari ni post aku mengenai sebuah lauk yang aku masak ikut sukati aku.
Aku bagi nama lauk ni, Udang Tak Lemak Cili Padi atau dlm bahasa inggeris dipanggil Non-fat Prawn cooked with Bird Pepper (muahahaha!)
Ni kire masak lemak cili ape versi diet.
Dimasak tanpa santan.

Bahan2nye:

Udang (sukati)
Cili (sukati)
Bawang putih dan merah (sukati) 
Serai (sukati)
Kunyit serbuk (sukati)
Minyak (sukati)
Air (sukati)

Cara2:

Tumis sumerrrrrrr skali.
Masukkan air (sukati).
Biarkan mendidih. 
Masukkan dalam mangkuk.
Pacakkan serai seperti dlm gamba.






P/S : Aku dah kehabisan santan time nih. 
dah mendidih baru aku sedor xdek santan.
Untuk mengelak lauk ni jadik Udang Masak Cili Api Hangit, 
maka aku masukkan air sebagai pengganti santan.


dan....hasilnye.............



Tadaaaaaa..........! Laki aku kate "Lazat.."

5 comments:

  1. ahahahah.. tp rupa still nmpk menarik! nmpk sodap tu..! kira mcm masak singgang udang la ni?

    ReplyDelete
  2. SINGGANG X SINGGANG, LEMAK X LEMAK LAAA... YG PENTING LAUK NI DAH SLAMAT MENJADIK..... TUUTTTTTT........... ;)

    ReplyDelete
  3. Salam kjg balas dan salam kenal Syazira...thanks sudi singgah dapur akak...waaah sedapnya lauk, lapor perut tengok bila dah tengahari nih! Rajin-rajin masak yea...demi kesejahteraan perut kita dan keluarga kita...kan...hehe

    ReplyDelete
  4. alamakkkk!!!! kak ummi! saya masak memain je tuu.. tu namenye mari memasak campak mencampak. maluu la....heheheeee... nak kate rajin masak tu InsyaAllah.... tapi nak kate teror tu...huu~~ jauhhh skali..... thanks la kak ummi sudi menjengah blog saye yg x seberapa nii....

    ReplyDelete
  5. wehhhh.. lagi skali nak tny, laki ko boleh ke cakap TAK lazat???

    ReplyDelete